Spa-Ned

Misschien kwam het omdat jij hetzelfde woord had gebruikt over van Gaal in je stukje op het blog. Maar in de rust kwam het zomaar ineens bovendrijven, ik vond het Nederlands elftal sympathiek. En niet in de zin van het zielige jongetje dat zo ontzettend zijn best doet tegen de coolste jongen van de klas, nee ik vond ze echt sympathiek. Zoals de 16 miljoen andere bondscoaches ging ik de wedstrijd kijken in de overtuiging dat ze zouden verliezen, ik was vooral nieuwsgierig hoe Oranje het op het middenveld zou doen, verdedigen Blind en Janmaat vooruit of laten voorin twee zich terugzakken? Maar eenmaal in de wedstrijd zag ik andere zaken, ik zag hoe de Jong onmiddellijk Alonso opzocht en hem bij de eerste de beste mogelijkheid een flinke beuk verkocht. Ik zag dat meerdere spelers van Nederland stevig van zich afbeten en links en rechts flink uitdeelden. Maar dit gebeurde niet wild, ongecontroleerd en dom. Het waren geen overtredingen uit frustratie of kijk mij eens flink zijn. Dit was echt, met ons fuck je niet vandaag. De Spanjaarden konden hier alleen maar schwalbes en zeuren tegenover stellen. En dat maakt je niet geliefd en dus ga je automatisch de andere partij sympathiek vinden, want die speelden als kerels en de anderen zijn mietjes.
En misschien is dat wel gebeurd in de tweede helft, Sneijder zei het ook al, het was de spelers in de eerste helft al opgevallen dat er iets van angst sloop in de ogen van de Spanjaarden, Nederland proefde in de rust dat er meer in zat. Natuurlijk hielp die geweldige goal van van Persie ook wel een beetje om met een goed gevoel de tweede helft in te gaan, maar laten wij niet vergeten dat de goal mogelijk was gemaakt door Blind jr. Een teken dat het met de tactiek wel goed zat.  En ook de tweede goal kwam weer uit een lange bal van Blind. Je hebt zelf gevoetbald, doelpunten die niet ontstaan uit een dood moment zitten er altijd lekkerder in.  Spanje heeft waarschijnlijk de wedstrijd in de rust verloren, bij de 1-2 hadden ze dat ook wel in de gaten.

Dit bericht werd geplaatst in WK 2014 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

